This site uses cookies in order to function as expected. By continuing, you are agreeing to our cookie policy.
Agree and close

« June 2025 »
Mo Tu We Th Fr Sa Su
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

HTML Document Actions related to objective 8.1

Release date 21/08/2009

Full text of the objective 8.1 "Strive to include biodiversity and the concept of ecosystem approach in school programmes (primary and secondary schools, technical colleges, colleges of higher education, universities,...)" from the National Strategy

Flanders:

- specific school programmes MOS (Environment at School);

  • MR416 Natuur- en milieueducatie uitbreiden naar nieuwe doelgroepen: Natuur- en milieueducatie kent een eigen coördinatiemechanisme dat verder gaat dan het Vlaamse overheidsapparaat. Het gaat om een natuur- en milieueducatief netwerk waarin ook de departementen onderwijs, welzijn, volksgezondheid en cultuur, milieu- en natuurverenigingen, onderwijsnetten en provincies betrokken zijn. Naast blijvende en intense aandacht voor nme binnen het onderwijs willen we in deze planperiode ook het buitenschoolse nme bij jongeren (jeugdwerk) en bij volwassenen en gezinnen (vormingsorganisaties) ontwikkelen en stimuleren.

Brussels:

Regional centers for ecology initiation are granted to develop training programs for schools.
Communication actions for schools exists also.

Walloon Region:

- Le Décret portant approbation de l'Accord de coopération entre la Communauté française et la Région wallonne relatif à l'éducation à l'environnement est entré en vigueur le 21 janvier 2004. Cet accord prévoit un programme d'actions comprenant des actions de coopérations dans les domaines suivants :

  • l'information,
  • le pédagogique,
  • l'intégration de l'éducation relative à l'environnement dans le cursus scolaire,
  • l'échange des expériences et des savoirs
  • ainsi que la coopération en vue d'offrir une aide structurée aux écoles qui inscrivent le développement durable dans leurs projets d'établissement
  • et la coopération logistique.

- different organisms (CRIE, Probio, associations promoting education) provide to schools educational programmes in relation to nature conservation. The ‘Institut d'éco-pédagogie' organises additional training courses for teachers on how to get in touch with nature. Education within teachers colleges contains a similar aspect. The ‘Réseau Idée' assists schools to integrate activities aiming for the discovery of and sensibilisation on nature and the environment. The Walloon Region finances and distributes pedagogic kits on different themes related to the environment and the natural heritage. The ‘Centres de Dépaysement et de Plein Air' (CDPA), established by the French Community, conduct training and education activities in relation to the environment for schools;

Federal:

  • Booklet 'Biodiversiteit in België: een overzicht / La biodiversité en Belgique: un aperçu' .
  • Booklet 'Biodiversiteit in België: van vitaal belang / La biodiversité en Belgique: une question vitale'.
  • Booklet 'Biodiversiteit in België: de opmars van exoten / La biodiversité en Belgique: SOS invasions'.
  • Campaign 'Ik geef leven aan mijn planeet / Je donne via à ma planète' (booklet + website).
  • Booklet Bombybook . Participation aux congrès sciences pour la formation continue des professeurs de sciences

Future actions:

  • Information should be presented not simply as science, but in a social, economic and political context, so that students can better understand which complex circumstances form the background for the making of decisions on biodiversity conservation;
  • Strive to include biodiversity, nature conservation and the ecosystem approach in the executive terms of all school programmes at the different school and higher education levels;
  • Provide better educational support to schools and teachers (for example, development of educative packages and publications on biodiversity aimed at the students) and strive to include the production of acknowledged tools like brochures in continuous and sponsored schemes making these tools, regularly reviewed and updated, available for free on a continuous basis;
  • Find creative and innovative ways and means, among others using modern technologies, to reach varied audiences.
logo CBD logo NFP Belgium logo RBINS